AHLAN WASAHLAN

''Mintalah kamu sekalian kepadaKu,pasti Aku mengabulkan untukmu.''

Saturday, March 13, 2010

SEPETANG MEMANFAATKAN MASA.....

Assalamualaikum buat pembaca blog saya ni.

Semalam, 13 Mac 2010 hari sabtu telah diadakan satu sesi lawatan ke UKM, Bangi daripada pelajar Maahad Saniah, Pasir Puteh Kelantan. Peserta semuanya berjumlah 82 orang termasuk guru pengiring.

Saya sebagai salah seorang fasilitator cuba membantu mana yang termampu. Bukan senang bila tengok ketua fasi, saudara Izham nak selesaikan semua kerja....kena buat surat kat bahagian pentadbiran UKM, keselamatan, jumpa ketua perpustakaan, urusan dengan kafe, persatuan anak-anak negeri....

Tapi alhamdulillah, semuanya dapat diharungi dengan sebaiknya bekat pertolongan kawan2 yg lain.....(Ani, Fa, Anis, adik Ali, Faiz, Salma, Fiza dll). Semua yang berlaku ni mengajar kita erti kesabaran dan kekuatan yang mantap untuk menghadapi sebarang situasi.

Kedatangan pelajar maahad saniah ke UKM, kami sambut mereka dengan gembira dan berdebar sebab nak pikul tanggungjawab yang diamanahkan. Berlaku sedikit kelewatan di atas sebab2 yang tidak disengajakan di pihak mereka. Ni antara tentatif program lawatan mereka di UKM....

11.30 - Pelajar sampai di UKM
- Berkumpul di Padang Pavillion untuk taklimat oleh ketua fasi
- Pembahagian kepada 6 kumpulan
11.50 - Pelajar, guru pengiring, fasi menaiki bas ke Perpustakaan Tun Sri Lanang (PTSL)
- Taklimat ringkas

12.00 - Pelajar masuk ke PTSL mengikut kumpulan masing2

12.30 - Bertolak ke Fakulti Pendidikan, UKM
- Taklimat oleh MPP Fakulti Pendidikan, Khairul Anuar Mat Lazim
- Melawat bilik mikro, gerbang minda, makmal-makmal sains, bilik tutorial, pejabat
dekan dan surau.

2.00 - Makan tengahari di gazebo dewan budiman

2.50 - Bertolak ke masjid UKM

3.30 - Pelajar, guru pengiring dan fasi lelaki bertolak ke Putrajaya (bestnya mereka tu,hu3)


Bagi saya, lawatan seperti ni bagus untuk pengetahuan pelajar...sekurang2nya mereka dapat rasai suasana di universiti tempat kakak2 dan abang2 dia belajar...biar ada langkahan kaki yang betul2 semangat bila ke menara gading nanti.

Pengalaman ni cukup berharga dan susah nak dapat sebenarnya. Saya dan kawan2 dapat tahu bagaimana nak berurusan dengan pihak atasan jika melibatkan program seperti ini. Setiap kesulitan yang dilalui ada kemudahan dan kemanisan pada akhirnya.

Bermakna juga bagi saya bila dapat berjumpa dengan sebahagian bekas anak murid sekolah praktikal dulu....Wajah masing2 terpancar kegembiraan bila dapat datang sini..Apapun,saya sebagai bakal guru mendoakan keselamatan dan kejayaan mereka walau di mana-mana berada.

Semoga setiap kayuhan dalam hidup kita ni diiringi dengan keredhaan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment