AHLAN WASAHLAN

''Mintalah kamu sekalian kepadaKu,pasti Aku mengabulkan untukmu.''

Thursday, April 22, 2010

Abah.....Satu Anugerah




Abah, cukup indah panggilan ini pada ayahanda yang teramat aku sayang. Ini juga adalah cinta, cintakan ibu dan ayah. Tanggal 10 April lalu merupakan hari lahir abah yang ke-49, semoga abah panjang umur dan dimurahkan rezeki.... ALLAH kurniakan anugerah yang tidak terhingga dan tidak ternilai dengan wang jutaan ringgit. Hargailah pengorbanan ayah kita semua. Abah yang kukenali amat sayang pada anak-anaknya. Bila seorang anaknya sakit, abah sanggup bersusah payah ke klinik atau hospital mencari ubat walaupun abah kurang arif dengan nama-nama ubat, tapi abah usahakan untuk mengenalinya. Tika anak-anak abah memerlukan wang untuk belajar di menara gading (Alhamdulillah, 4 orang dah masuk U), abah berpenat lelah mencari sejumlah wang yang cukup untuk anak-anak tersayang. Biarpun abah tak berpelajaran tinggi, tapi abah amat cintakan ilmu dan sentiasa menerapkan nilai-nilai agama dalam diri anak-anak.

Kini, abah tetap seperti dulu menggunakan kudrat yang ada untuk terus bekerja biarpun abah lihat orang lain diulit kemewahan. Abah suka merasa susah dan menunjukkan wajah yang ceria walaupun sebenarnya abah penat. Walaupun seringkali sang mentari garang menggigit kulit-kulit abah, namun abah tetap menggalas tanggungjawab dan tetap redha dengan apa yang ALLAH kurniakan.


Duit gaji yang abah dapat cukup untuk menanggung kami, biarpun duit yang abah bagi untuk kami boleh saja kami gunakan pada sesuatu yang tidak berfaedah jika anak itu bukan seorang yang mengenang jasa seorang ayah. Tapi syukurlah kami anak-anak abah bukan macam tu perangainya. Ya, benar ku tak pernah menghitung keringat abah yang keluar setelah abah bekerja seharian. Aku juga tak pernah membilang peluh yang menitik dek kerana panas membahang tika mencari rezeki....Tapi yang ku hitung adalah nilai wang yang diberi. MasyaAllah. Ketegasan abah mendidik anak-anak amatlah dihargai kerana kasih abah sukar dicari ganti.

Terima kasih ALLAH atas anugerah ini, terima kasih di atas segala pengorbanan yang abah terjemahkan. Anak-anak abah akan sentiasa membantu abah dalam susah atau senang. Doakan kejayaan kami di perkampungan menara gading ini.......

No comments:

Post a Comment