AHLAN WASAHLAN

''Mintalah kamu sekalian kepadaKu,pasti Aku mengabulkan untukmu.''

Thursday, April 22, 2010

Menerobos Kalimah Cinta





Cinta???siapa yang tidak pernah mendengar perkataan keramat ini??Sudah tentu semua dah dengar hatta anak kecil sekalipun.Benar,cinta adalah cahaya sanubari yang fitrah bagi diri insani. Manusia menjadi kuat dan lemah hanya kerana cinta.

Tapi kita hanya mahu mencari cinta yang cukup agung,bukan cinta yang membuatkan kita tersadung dipertengahan jalan,bukan juga cinta yang membuatkan kita tidak kenal kawan kita bahkan yang dicari adalah cinta yang membawa kita mengenal Pencipta cinta itu, Maha Suci Allah... Ya, cinta sejati hanyalah milik ALLAH kerana cinta yang diciptakan itu cukup indah dan mengasyikkan. Lagi indah cinta di hati nurani bila ianya disuluh dengan keimanan yang kental kepada ALLAH. Cinta amat indah kerana yang menciptakan adalah Pencipta yang cintakan keindahan. Jadikan cinta kepada ALLAH ibarat magnet yang berkeras untuk berada disamping dengan besi selama-lamanya.

Mungkin kerana cinta sesama manusia, kita mengalirkan air mata yang menjadi saksi atas segala yang berlaku. Kita tak mampu melawan takdir yang tersurat untuk kita. ALLAH menguji kita dengan mengenali orang yang salah mungkin untuk memberi kita seseorang yang lebih baik daripadanya supaya kita lebih dekat lagi dengan ALLAH. Atau mungkin ALLAH menghadirkan seseorang yang cukup baik untuk kita supaya mensyukuri nikmatNya. Kehidupan mesti diteruskan sekudrat yang kita ada. Apa salahnya pula kiranya diri kita yang hina ini mengizinkan pula air mata ini mengalir kerana kesilapan kita di hadapan Yang Maha Agung. DIA cukup mengetahui apa yang seharusnya kita dapat dan apa yang perlu kita jauhkan.


Kalimah cinta perlu kita ungkap seagung-agungnya hanya kepada ALLAH sahaja yang kekal. Terlalu cintakan manusia,dia akan pergi begitu juga bunga ia akan layu. Cinta bukan matlamat hidup di dunia ini, bahkan ia sebagai satu alat yang membawa kita mengenal Penciptanya. Cinta adalah anugerah jadi cintailah yang memberi anugerah dan jangan engkau terlalu mencintai anugerah yang diberikanNya dan carilah cinta yang membuatkan engkau mencintai Pencipta cinta itu.

No comments:

Post a Comment